Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

De Ciudad Lineal a Palamós, l’itinerari d'un claustre romànic fals

Eduard Riu-Barrera

Resum


Entre el primer i segon quart del segle XX varen ser obrades, segons models de Santo Domingo de Silos i San Juan de la Peña, les galeries d’un gran claustre d’aparença romànica que es va exposar al comerç antiquari a Ciudad Lineal (Madrid). Conegut llavors per alguns estudiosos de l’art hispànic, no va poder ser venut com a obra autèntica fins el 1958, que fou traslladat a Palamós i instal•lat a la finca del Mas del Vent. Reconegut aviat pels nous propietaris com a obra falsa, al cap d’uns cinquanta anys ha estat publicat com a peça romànica. El cas ha generat, més per motius polítics que no pas artístics, una notable polèmica sobre la seva autenticitat i procedència, que s’ha proposat correspondre a la catedral vella de Salamanca. Tanmateix raons intrínseques, defectes estilístics i factura contemporània, així com extrínsecs, falta de context original versemblant i absència absoluta de mencions historiogràfiques, porten a considerar-lo novament una peça falsa, segurament creada per a l’exportació en un moment de gran demanda d’antiguitats medievals hispàniques al mercat internacional, especialment nord-americà.
Paraules clau: Claustre romànic / Palamós/ Ciudad Lineal (Madrid) / Catedral vella de Salamanca / Art romànic / Falsificació antiguitats / Comerç antiguitats.

Text complet: PDF

Creative Commons License
Aquesta obra està sota una llicència Creative Commons Attribution 3.0.