Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Gaspar Cassadó: Unes primeres conclusions de la investigació sobre el seu llegat musical

Gabrielle Kaufman

Resum


Aquest article recull una presentació realitzada el 16 d’octubre a la Reial Acadèmia de les Belles Arts de Sant Jordi, oferint un resum de la investigació musicològica de Gabrielle Kaufman sobre l’obra del violoncel•lista barceloní Gaspar Cassadó (1897–1966). La figura de Cassadó es relativament desconeguda avui en dia, però representa sense cap dubte un dels llegats més destacables de la música catalana per el violoncel. La recerca doctoral de Kaufman s’ha concentrat en quatre aspectes essencials; presentar el llegat de Gaspar Cassadó de forma complerta, situar a Cassadó en el seu context cultural i històric com intèrpret, analitzar els diferents gèneres creatius empleats per Cassadó – amb èmfasi a les seves transcripcions – i per últim aproximar la seva obra als violoncel·listes d’avui. Per complementar aquesta exposició, una breu discussió sobre quatre obres concretes servirà per exemplificar la diversitat del llegat de Cassadó. Requiebros, Sette Variazioni sopra un tema di Chopin, Napoli, i Allegretto Grazioso són totes quatre obres curtes per violoncel i piano però presenten nombroses característiques diferents, corresponent a facetes distintes dins de la practica musical del compositor que il·lustren el seu perfil idiosincràtic, connectat amb algunes tradicions i elements musicals poc comuns durant la seva època.

Text complet: PDF

Creative Commons License
Aquesta obra està sota una llicència Creative Commons Attribution 3.0.