Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

El Mestre de la Porciúncula i la pintura valenciana del seu temps

Rafael Cornudella i Carré

Resum


La taula de la Mare de Déu de la Porciúncula, procedent d’Albocàsser i avui conservada al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC/MAC 64103), constitueix la pedra de toc a partir de la qual la crítica ha construït el catàleg del Mestre de la Porciúncula. Tanmateix, la seva personalitat artística i les seves obres s’han confós sovint amb les de Bartomeu Baró (el Mestre Bartomeu). En aquest article es pretén definir millor el catàleg i la personalitat d’aquest notable pintor anònim, se subratlla el paper destacat que va tenir en l’evolució de la pintura valenciana, i s’insisteix en la sorprenent riquesa de la seva cultura eyckiana. També es considera altra vegada la seva enigmàtica relació amb Joan Reixach, es posa en paral·lel l’arc creatiu d’ambdós pintors i es rebutja la idea que el Mestre de la Porciúncula fos un mer epígon de Reixach.

Text complet: PDF