Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Els blocs en el nou model educatiu universitari: possibilitats i iniciatives = Los blogs en el nuevo modelo educativo universitario: posibilidades e iniciativas

Miguel Ángel Marzal García-Quismondo, María Jesús Butera Fajardo

Resum


Es tracten les possibles aplicacions dels blocs per a l'aprenentatge en l'àmbit de l'educació superior, a partir de les seves propietats tecnològiques. Se'n revisen les característiques i els avantatges com a eines d'aprenentatge individual i col·lectiu, prenent com a exemple iniciatives existents i casos pràctics duts a terme en l'àmbit de l'educació superior, amb especial atenció als avantatges i les aplicacions educatives en els nous entorns tecnològics. Per les característiques que tenen, els blocs són una eina útil i vàlida en el nou espai europeu d'educació superior (EEES), un recurs idoni en el disseny d'unes competències orientades a l'alfabetització en informació en el marc d'una pedagogia constructivista que advoca per un paper més actiu de l'alumnat i més facilitador del professorat. Els blocs s'han incorporat a l'ensenyament reglat mitjançant uns serveis documentals estructurats en els centres de recursos per a l'aprenentatge i la investigació (CRAI), com a factor central del nou model educatiu. A més, per la senzillesa, el cost i les possibilitats que tenen, els blocs es presenten com una alternativa que s'ha de tenir en compte per superar la fractura digital en l'adopció de noves tecnologies per a l'aprenentatge.

Text complet: Text complet