Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

La repercussió de les noves sortides professionals en les titulacions en Biblioteconomia i Documentació: un estudi exploratori

Terry Weech

Resum


Als Estats Units i el Canadà s'han posat en marxa nombroses iniciatives per part dels centres acadèmics que ofereixen plans d'estudis en Biblioteconomia i Documentació per tal d'obrir el ventall d'oportunitats laborals als seus titulats més enllà de les tradicionals biblioteques. Aquestes iniciatives han donat lloc a l'aparició d'especialitzacions en àmbits com la custòdia d'informació i l'anàlisi d'informació. En altres casos s'han creat nous títols en Gestió de la Informació i Gestió del Coneixement amb la finalitat de millorar les oportunitats laborals dels titulats. Sovint, la millora del ventall d'oportunitats laborals per a titulats de programes de formació de professionals de la informació es coneix també com a "creació d'oportunitats professionals alternatives a les ocupacions tradicionals en biblioteques i centres relacionats, com ara arxius i museus". Aquests programes s'acostumen a centrar més en el terme informació, d'abast més ampli, i a impulsar la formació i la recerca per a les professions relacionades amb la informació per tal de dur-les més enllà de les tradicionals lligades a biblioteconomia i documentació en biblioteques i institucions relacionades. Hi ha alguns centres que ja no ofereixen titulacions en Biblioteconomia i Documentació, però sí en Informació. En aquest treball analitzem els patrons de canvi en la denominació de titulacions i plans que se segueixen en centres que ofereixen programes acreditats per l'American Library Association, i n'estudiem les repercussions en les sortides professionals creades de nou o alternatives per als titulats en Gestió de la Informació, concretament. Es proposa, d'altra banda, aprofundir en la recerca per tal de determinar el nivell d'acceptació a què han arribat aquestes noves titulacions i també investigar la rellevància que té l'acreditació de programes per part de l'American Library Association en el context dels canvis que tenen lloc en l'ensenyament de Biblioteconomia i Documentació.

Text complet: HTML