Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Com les biblioteques poden promoure la lectura a partir d'activitats basades en Internet = How libraries actively can promote reading through Internet based Activities

Rolf Hapel

Resum


Aquest article descriu diferents opcions per crear serveis per als usuaris destinats a promoure la lectura i la transferència de coneixement afavorint la cooperació entre biblioteques públiques amb finançament municipal daneses i establint biblioteques en xarxa o portals temàtics supervisats pel personal de les biblioteques. El procés de cooperació i la distribució i l'ús dels productes han estat possibles per la presència d'una infraestructura a Internet molt ben desenvolupada. Un component clau per a la promoció de la lectura és el portal a Internet litteratursiden.dk (portal danès sobre literatura),1 que permet que els autors coneguin els lectors al web i promou actes a l'espai físic de la biblioteca, com ara "Coneix l'autor", presentacions, debats, cafès literaris.

En facilitar i fer més atractiu l'accés als llibres físics a partir d'activitats d'autoservei a Internet incrustades al lloc web de la biblioteca —per exemple, préstecs i reserves, serveis de recomanació personalitzats, classificacions i etiquetatge al CIAP—,2 han augmentat d'una manera considerable les oportunitats de lectura per als usuaris. En aquest article descrivim experiències per fer més atractiva la tria del material de lectura a partir de presentacions de llibres a la Xarxa i de portals als telèfons mòbils, i les possibilitats de crear grups de lectura per als usuaris a través d'Internet. També esmentem el potencial d'adoptar la ideologia del Web 2.0 i les pràctiques de promoció d'igual a igual i de creació de contingut; finalment, tractem breument la possibilitat d'unir el web i l'espai físic de la biblioteca creant "marques" o "universos" que podrien constituir un marc per inculcar els valors de la lectura i de la literatura a diferents públics.

Text complet: HTML