Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Cinc graus de separació entre l'art i els nous mitjans: projectes d'art i tecnologia amb la perspectiva de la crítica

Cristina Albu

Resum


Atès l'increment de les teories participatives, sorprèn que els projectes pioners d'art i tecnologia i de nous mitjans s'hagin exclòs generalment de les principals trajectòries de la història de l'art que han descrit l'emergència de les formes d'art compromeses socialment amb l'espectador. Aquests projectes han tendit a associar-se més amb teories d'interacció que no pas amb la influent teoria de l'estètica relacional de Nicolas Bourriaud. Aquesta separació és indicadora d'una divisòria històrica molt més profunda entre els nous mitjans i l'art contemporani. Analitzant les respostes crítiques a exposicions del final de la dècada del 1960 i el començament de la del 1970, el meu objectiu és identificar els principals criteris utilitzats per a avaluar les col·laboracions entre artistes, enginyers i institucions artístiques. Alguns d'aquests criteris van subratllar la separació contínua entre humanitat i tecnologia, entre contemplació i participació, entre percepció i pensament. Argumento que els intensos desacords respecte al valor dels primers projectes d'art i tecnologia van prefigurar els debats actuals respecte a les implicacions socials dels nous mitjans.


Paraules clau


art i tecnologia; nous mitjans; pràctiques artístiques participatives; estètica relacional; estètica de sistemes

Text complet: PDF (Castellano) PDF (English)