Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

L'"Inventeur de musique". La visió stravinskiana del compositor

Marc Pepiol

Resum


Igor Stravinsky fou un dels compositors més cèlebres de la passada centúria, i també, sens dubte, un dels més controvertits. En un cert sentit, les seves opinions sobre la naturalesa de la música i el paper del compositor han arribat a ser tan polèmiques com la sonada estrena de Le sacre du printemps, a París, aquell 29 de maig de 1913. Com que en el fons d’aquesta concepció stravinskiana del compositor intuïm certs punts de llum, el present article vol ser-ne una presentació sintètica. La nostra caracterització apregonarà tostemps en la dimensió artesanal de la composició musical que tan insistentment va reivindicar el músic rus en el transcurs de la vida. Alhora intentarem donar solvència filosòfica al posicionament stravinskià tot posant-lo en relació amb alguns filòsofs i estetes moderns i contemporanis; finalment, recollirem algunes notes crítiques d’un dels seus (intèrprets més crítics) exegetes més punyents, Th. W. Adorno.

Text complet: PDF