Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

La lectura entre els infants i joves a Catalunya (2012-2013)

Jaume Centelles

Resum


* cat: L’article detalla i analitza, en primer lloc, les dades comparatives aportades pels resultats de dues proves: l’informe PISA (Programme for International Student Assessment), que té com a objectiu valorar internacionalment els alumnes de quinze anys, i les proves PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study), un estudi de l’Associació Internacional per a l’Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA) que mesura les tendències en el rendiment en comprensió lectora dels nens i les nenes de quart curs d’educació primària (9-10 anys). A la segona part es relacionen els programes que han tingut un major suport institucional o privat i que han esdevingut els més reeixits, com és el cas de l’Impuls de la Lectura, el Lectura per a l’Èxit Educatiu (LECXIT) o el Lectura en Veu Alta, entre d’altres. Finalment, s’apunten els moments més significatius i les publicacions més interessants que s’han produït durant el bienni 2012-2013.

* cast: El articulo detalla y analiza, en primer lugar, los datos comparativos aportados por los resultados de dos pruebas: el informe PISA (Programme for International Student Assessment), que tiene por objetivo valorar internacionalmente los alumnos de quince años, y las pruebas PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study), un estudio de la Asociación Internacional para la Evaluación del Rendimiento Educativo (IEA) que mide las tendencias en el rendimiento en comprensión lectora de niños y niñas de cuarto curso de educación primaria (9-10 años). En la segunda parte se relacionan los programas que han tenido mayor apoyo por parte de las instituciones públicas o privadas y que han resultado más exitosos, como el caso de l’Impuls de la Lectura, el proyecto LECXIT o el proyecto Lectura en Veu Alta. Finalmente, se destacan los momentos más significativos y las publicaciones más interesantes del período.

*eng: The first part of this article considers the results of two international studies: the Organisation for Economic Co-operation and Development’s Programme for International Student Assessment (PISA), which assesses the academic performance of 15-year-olds worldwide in basic subjects, and the International Association for the Evaluation of Educational Achievement’s Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS), which assesses reading achievement in school goers of 9 to 10 years old. The second part of the article examines the most successful public and privately supported initiatives to promote children’s reading skills in Catalonia, including the campaigns L’Impuls de la lectura and Lectura per a l’èxit educatiu and the annual read aloud competition Lectura en veu alta. Finally, the article looks at the most important publications on reading skills assessment and the highlights of related events during 2012 and 2013.

Text complet: PDF