Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Notícia i elogi de filosofar amb joves

Jordi Beltran del Rey

Resum


Malgrat les dificultats atribuïdes a l'ensenyar filosofia a secundària, s'argumenta la importància d'aquesta en la formació integral de totes les persones. S'acusa d'elitisme, aristocratisme i fonamentalisme la tesi de la necessària desnaturalització que comportaria l'ensenyament de la filosofia a secundària. S'exposa i argumenta una concepció no essencialista de la filosofia centrada en el filosofar, concretat en les capacitats filosòfiques de problematitzar, conceptualitzar i argumentar entorn el nucli de les qüestions que en tots llocs i èpoques s'ha plantejat l'experiència humana. El compromís del professorat de secundària amb la filosofia i els i les joves que formen el seu alumnat requereix un tercer compromís amb la didàctica. Només així apareixerà una autèntica filosofia en acte. Això té repercusions en la formació del professorat, especialment en les competències filosòfiques. Finalment, s'aborda l'aporia d'una educació institucionalitzada que pretén l'emancipació de l'individu.

Text complet: PDF