Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

El currículum ocult en els manuals de llengua i literatura. El personatge literari com a símptoma

Javier Vellón Lahoz

Resum


L’article analitza els llibres de text de Llengua i Literatura de secundària. Concretament, se centra en el bloc d’història de la literatura de 3r d’ESO. L’objectiu és estudiar el currículum ocult en qüestions d’índole sexista. Per a això, es deté en el tractament en les esmentades obres de les qüestions següents: els gèneres amb protagonisme femení (la lírica popular) i dirigits a un públic femení (novel·la sentimental); el contrast entre personatges femenins i masculins a partir d’obres com La Celestina i El Quijote; la presència en els manuals de la misogínia com a tema molt arrelat en la tradició cultural i de l’organització patriarcal de la família a partir del tema de l’honor i de l’honra. La finalitat última de l’article, per tant, és reflexionar i fer propostes a l’entorn del cànon literari escolar

Text complet: PDF