Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

De les TIC a les TRIC. Estudi sobre l’ús de les TIC i la divisòria digital entre adults i adolescents a Espanya

Manuel Garrido-Lora, Jordi Busquet Duran, Rosa-Àuria Munté Ramos

Resum


Aquest article presenta els resultats més significatius del projecte AUSTICA, del Pla nacional d’R+D+i 2010-2013, que estudia l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i els efectes de la divisòria digital entre adults i adolescents a l’escola i la llar. L’objectiu principal és analitzar la distància cultural entre «nadius» digitals (adolescents) i «immigrants» digitals (pares i professors). La recerca, duta a terme per catorze investigadors de cinc universitats espanyoles, ha comportat un procés laboriós d’anàlisi, sobretot de caràcter qualitatiu. Els resultats constaten que la divisòria digital entre generacions és un fet, i que els conceptes de divisòria digital o TIC se solen emprar de manera simplista, ja que les tecnologies no ho són solament de la informació i la comunicació, sinó també de la relació (TRIC). Així, mentre que els joves les empren en contextos informals (xarxes socials), els adults n’orienten més l’ús a àmbits professionals. Els adults afronten també la inversió del procés educatiu convencional, ja que els adolescents tenen més competència instrumental que ells i integren la vida real i la virtual, mentre que els adults consideren que el virtual és un «món a part». La distància digital entre adults i joves és, doncs, principalment sociocultural.


Text complet: PDF (Castellano)

Anàlisi és una publicació electrònica editada per la Universitat Autònoma de Barcelona
ISSN 2340-5236

Creative Commons
Els textos publicats en aquesta revista estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència de Reconeixement 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/deed.ca.