Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Indie o mainstream? Tensions i matisos entre el que és alternatiu i mainstream en els indie games

Óliver Pérez Latorre

Resum


L’emergència dels indie games com a producte comercial des de l’any 2008 és un repte fonamental per als estudis contemporanis del videojoc. Quan encara no tenim una clara definició de l’indie game, la popularitat i la comercialitat d’aquests videojocs fan que sigui més complex conceptualitzar-los. Lluny de constituir un model de videojoc «pur», completament separat de l’esfera mainstream, els indie games presenten sovint hibridacions i ambigüitats entre el que és alternatiu i el que és predominant.

En aquest sentit, aquest article pretén qüestionar la conceptualització nítida dels indie games com un gènere oposat als videojocs mainstream, explorant les múltiples tensions i matisos entre el que és alternatiu i el que és predominant que es poden identificar en els processos de producció, la cultura i el disseny dels videojocs indie.

La primera part de l’article se centra en aspectes de producció i distribució, com també en la construcció cultural i la legitimació artística de l’indie game. A continuació, s’analitza el disseny dels indie games inspirat en Kellner (1995) i basat en la retòrica procedimental (Bogost, 2006; Flanagan i Nissenbaum, 2014). Aquesta anàlisi s’aplica als indie games que tenen èxit comercial, considerant-los un objecte d’estudi particularment interessant per a explorar i entendre la cultura contemporània per mitjà de les friccions entre cultura hegemònica i contracultura, progressisme i conservadorisme, capitalisme i anticapitalisme, i la manera com es conceben aquestes nocions.


Text complet: PDF (English)

Anàlisi és una publicació electrònica editada per la Universitat Autònoma de Barcelona
ISSN 2340-5236

Creative Commons
Els textos publicats en aquesta revista estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència de Reconeixement 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/deed.ca.