Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

El factor relacional a la convergència mediàtica: una proposta emergent

José Antonio Gabelas, Carmen Marta-Lazo, Patricia González Aldea

Resum


La comunicació humana expressa els seus primers balbotejos amb l'oralitat i segueix escrivint la seva història a través de les diferents mediacions tecnològiques. Els escenaris mediats per la tecnologia possibiliten una educació no limitada en el temps i l'espai físic. La nostra proposta se centra en la revisió del discurs i del model TIC, des de la inclusió del Factor Relacional, de manera que parlem de TRIC: Tecnologies de la Relació, Informació i Comunicació. Aquest procés i estructura relacional opera en la convergència de tres àmbits: salut, educació i comunicació. Les competències digitals adquireixen una altra dimensió i un altre enfocament.

 

Considerem que la proposta de les TRIC supera i millora el discurs TIC, centrat en la seva dimensió tècnica i/o instrumental i en els continguts «curriculars»; però que ignora, rebutja i/o prohibeix els usos habituals a l'oci digital. La concreció del que hem batejat com a Factor Relacional, en el context sociocultural de l'entorn digital, es materialitza en el pla educatiu en una trajectòria intermetodològica. Les activitats que transcorren a l'oci digital són una oportunitat per a l'apropiació d'aquests aprenentatges als espais formals educatius.


Text complet: PDF (Castellano)

Anàlisi és una publicació electrònica editada per la Universitat Autònoma de Barcelona
ISSN 2340-5236

Creative Commons
Els textos publicats en aquesta revista estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència de Reconeixement 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/deed.ca.