Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Alfabetització mediática, fandom i cultures participatives. Un desafiament global

Irma Hirsjärvi

Resum


Revisió conceptual del fenomen Fandom (Fan Kingdom), que aborda com ha evolucionat la investigació sobre fandom des dels estudis d'audiència i recepció fins a aquelles posicions que analitzen la complexa cultura participativa (especialment dels nens) a través de les tecnologies de comunicació. S'explica com el Fandom ha començat a ser pres en compte per investigadors com Henry Jenkins, reconegut per les seves investigacions sobre els efectes de la convergència mediàtica en els usuaris; o per James Paul Gee, especialista en videojocs. Es recuperen els conceptes de "cultura participativa" i "afinitat", utilitzats per cadascun d'ells respectivament, per definir les noves formes en què els usuaris es relacionen amb els mitjans de comunicació, i entre ells mateix, en un context intervingut per les tecnologies; i per intentar explicar les noves formes d'aprenentatge dels nens que, a més de l'escola i els pares, troben en els nous mitjans de comunicació fonts de coneixement cada vegada més determinants.

Text complet: PDF (Castellano)

Anàlisi és una publicació electrònica editada per la Universitat Autònoma de Barcelona
ISSN 2340-5236

Creative Commons
Els textos publicats en aquesta revista estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència de Reconeixement 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/deed.ca.