Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Literatura masiva, las marcas de la mundialización en las culturas nacionales

Vanina A. Papalini

Resum


El procés de mundialització planteja diversos interrogants entorn d'una potencial homogeneïtzació de les cultures. El mercat editorial no és aliè a aquesta dinàmica sinó que segueix les pautes de les indústries culturals. L'objectiu d'aquest article és explorar el cas de la literatura de circulació massiva i els seus fluxos, caracteritzant al llibre de gran venda com a mercaderia. Per descriure les matrius dominants en aquest terreny, s'analitza i compara la venda de llibres registrada en 2008 en quatre països llatinoamericans –Argentina, Xile, Colòmbia i Mèxic– i s'analitzen les preferències dels lectors segons la nacionalitat de l'autor i el gènere literari. Aquestes variables permeten ponderar la gravitació de les cultures locals i per força de la mundialització marcada per la presència de formats transnacionals i autors extralocals.

Text complet: PDF (Castellano)

Anàlisi és una publicació electrònica editada per la Universitat Autònoma de Barcelona
ISSN 2340-5236

Creative Commons
Els textos publicats en aquesta revista estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència de Reconeixement 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/deed.ca.