Nuevas tecnologías de transporte y metropolitanización discontinua del territorio: el tren de alta velocidad en Segovia
Visualitza/Obre
Cita com:
hdl:2099/8551
Tipus de documentArticle
Data publicació2010-02-25
EditorCentre de Política del Sòl i Valoracions - Universitat Politècnica de Catalunya
Condicions d'accésAccés obert
Llevat que s'hi indiqui el contrari, els
continguts d'aquesta obra estan subjectes a la llicència de Creative Commons
:
Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya
Abstract
El tren de alta velocidad (TAV) nació con la vocación de establecer relaciones entre grandes
núcleos urbanos distantes entre sí, pero su posterior implantación, las características de los
servicios y el uso de la infraestructura han originado nuevas vocaciones. Así hoy el TAV
desarrolla otras nuevas funciones territoriales: la articulación de ciudades medias y grandes en
una región (función regional) y la articulación de entornos metropolitanos discontinuos (función
metropolitana).
La función metropolitana puede leerse fácilmente a través de los servicios y las dinámicas de
los viajeros pendulares que se dan entre Toledo, Ciudad Real y Segovia-Guiomar con Madrid.
Estas ciudades se articulan a la gran metrópoli central en menos de una hora. En el texto se
analiza, a través del caso de estudio de Segovia, como va configurándose esta nueva realidad
territorial, la metrópoli discontinua, a través del proceso de contracción espacio-temporal. The high speed train (HST) was initially developed with the aim of establishing more contacts between relatively distant, large urban centre, but its introduction, the characteristics of the services established, and its use of infrastructure have given rise to new functions. Today, the HST performs a number of new territorial functions: structuring large and medium-sized cities within a given region (regional function) and structuring discontinuous metropolitan environments (metropolitan function).
This metropolitan function is easily appreciated in the dynamics of the passenger shuttle
services that run between the cities of Toledo, Ciudad Real, Segovia-Guiomar and Madrid.
These cities are now connected to the central metropolis in Spain in less than one hour.
In the text, we use the case study of Segovia to analyse how the new territorial reality of the
discontinuous metropolis has gradually developed as a result of the process of space-time
contraction caused by high speed train. El Tren d’Alta Velocitat (TAV) va néixer amb la valoració d’establir relacions entre grans nuclis urbans distants entre sí, però la seva posterior implantació, les característiques dels serveis i l’ús de la infraestructura han originat noves vocacions. Així, avui en dia el TAV desenvolupa altres noves funcions territorials: l’articulació de ciutats mitjanes i grans en una regió (funció regional) i l’articulació d’entorns metropolitans discontinus (funció metropolitana).
La funció metropolitana pot llegir-se fàcilment a través dels serveis i les dinàmiques dels viatgers pendulars que es troben entre Toledo, Ciudad Real i Segòvia-Guiomar amb Madrid. Aquestes ciutats s’articulen a la gran metròpoli central en menys d’una hora. En el text s’analitza, a través del cas d’estudi de Segòvia, com va configurant-se aquesta nova realitat territorial, la metròpoli discontinua, a través del procés de contracció espai-temporal.
CitacióBellet Sanfeliu, Carmen. Nuevas tecnologías de transporte y metropolitanización discontinua del territorio: el tren de alta velocidad en Segovia. "ACE: Architecture, City and Environment", 25 Febrer 2010, vol. 4, núm. 12, p. 27-42.
ISSN1886-4805
Fitxers | Descripció | Mida | Format | Visualitza |
---|---|---|---|---|
ACE_12_SA_11.pdf | 525,5Kb | Visualitza/Obre |